20 april 2000

Miljömärkta textilier
ovanliga på marknaden

 

Vid ekologisk odling är konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel bannlysta. I stället försöker man ta tillvara naturens eget sätt att klara skadeinsekterna genom att exempelvis se till att deras naturliga fiender finns i området. I dag finns det ett mycket smalt sortiment miljömärkta kläder och andra textilier. Svenska Naturskyddsföreningen har utarbetat kriterier för miljömärkning av textilier som innebär krav på kemikalieanvändningen, framställningen av själva textilfibrerna, energiåtgång och vattenrening.

– Tyvärr har miljömärkningen av textilier inte fått den genomslagskraft som vi hoppades på när vi tog fram kriterierna, säger Susanne Hagenfors, handläggare på Svenska naturskyddsföreningens Bra miljöval. Vi står och stampar på samma ställe. Konsumenttrycket är inte tillräckligt tydligt och handlarna vågar inte satsa.

Susanne Hagenfors menar att textilier är en komplicerad produkt att få miljömärkt eftersom att det är så många aktörer inblandade i tillverkningsprocessen, från textilfiber till färdigt plagg. Såväl väverier och spinnerier som de som bleker och färgar tygerna måste följa kriterierna för miljömärkning om den färdiga textilprodukten ska kunna bli miljömärkt.
Enligt Susanne Hagenfors har de stora klädkedjorna, exempelvis Hennes & Mauritz och Kapp Ahl, inte visat något intresse för miljövänliga kläder under de senaste åren.
– Det ingår i deras strategier att pressa priserna genom att spela ut sina underleverantörer mot varandra. De köper där det är billigast för tillfället. Men om ett företag vill få information om förhållandena hos leverantörerna så måste det nog vara beredda att skriva långsiktiga leveransavtal.

Trots att det ser dystert ut just nu så är Susanne Hagenfors optimistisk.
– Förr eller senare kommer det att bli lättare att få tag på miljömärkta kläder i Sverige. I Tyskland finns det företag som säljer miljömärkta kläder på postorder med stor framgång. I Sverige är postorder starkt förknippat med billiga kläder, men kanske kan handel över Internet vara ett alternativ.
Hennes & Mauritz tog fram två miljövänliga klädkollektioner runt mitten av 90-talet, Eco Cotton och Nature Calling, tack vare att företaget mötte en stark efterfrågan från sina kunder.

I dag finns inga miljömärkta kläder i Hennes & Mauritz sortiment. Ingrid Schullström, kvalité- och miljöchef på Hennes & Mauritz, skyller på kunderna och menar att det inte längre finns någon efterfrågan på miljövänliga kläder.
– Efterfrågan avtog och när vi märkte att de miljövänliga plaggen hängde kvar på sina galgar så bestämde vi oss för att ta bort dem ur sortimentet, säger Ingrid Schullström. I dag får vi i princip aldrig några förfrågningar om miljövänliga kläder. Men skulle det visa sig att efterfrågan ökar så kan vi givetvis tänka oss att återinföra miljömärkta kläder i vårt sortiment.

Pernilla Halling


Modehysteri föder stora miljöproblem
Miljömärkta textilier ovanliga på marknaden
Dålig arbetsmiljö för textilindustrins arbetare


På Naturskyddsföreningens hemsida www.snf.se finns en lista på företag som säljer miljömärkta textilprodukter.