Bättre hälsa
och miljö med elbil
Vi
tror inte på elbilen! har många med konkurrerande intressen
sagt. Men nu stundar andra tider. Det handlar om förnybar energi
och energieffektivitet, avgasutsläpp och trafikbuller.
I WHO:s rapport Health costs due to road traffic related air pollution
(juni 1999) visar en undersökning som gäller Schweiz, Österrike
och Frankrike att en tredjedel (i städer upp till hälften) av
utsläppen av små partiklar kommer från vägtrafiken
(resten är från eldning, industrier, flyg). Koncentrationen
av de farliga ämnena är upp till 100 gånger högre
längs trafikerade vägar än bortom dessa.
Trafiken orsakade under ett år 21 500 förtida dödsfall
på grund av luftvägs- och hjärtsjukdomar i de tre länderna
(trafikdödade blev 9 947 personer). Dessutom uppkom till exempel
300 000 extra fall av bronkit bland barn, 15 000 sjukhusbesök
för hjärtåkommor och 395 000 astmaattacker bland
vuxna. Kostnaden beräknas till 27 miljarder EURO, (247 miljarder
svenska kronor).
Allvarligare än man trott
I Frankrike räknar man med att 3 000 människor dog på
grund av luftföroreningar under 2003 års extremt varma sommar,
de skadliga effekterna ökar vid höga temperaturer.
Rapporten Hälsokonsekvenser av marknära ozon i Sverige presenterades
av Statens folkhälsoinstitut 2003. Den visar också att bilismens
effekter är betydligt allvarligare än vad man tidigare trott.
Redan vid små doser kan det ozon som bildas av avgaserna orsaka
minskad lungfunktion, astma och i värsta fall döden för
känsliga personer. Enligt rapporten innebär det varje år
en för tidig död för cirka 1 700 människor av
Sveriges 9 miljoner invånare.
Oljan räcker i 40 år
Internationell expertis har beräknat att den konventionella oljan
räcker i ytterligare cirka 40 år med nuvarande världsförbrukning,
fortfarande stiger den dock kontinuerligt. 1998 var första året
då förbrukningen översteg värdet av nya fyndigheter.
Det har hittills inte legat i de stora biltillverkarnas intresse att satsa
på batterielbilen, bland annat anses marknadsvolymen vara
för låg och det har man tidigare inte haft något
emot. Det har vilat ett moment 22 över batterielbilen, men tack vare
mobiltelefonin finns nu tillräckligt energitäta batterier. När
tillverkningsvolymen blir större blir priset mer överkomligt.
Eftersom dödstalet i avgasrelaterade sjukdomar är så alarmerande,
börjar man nu åter satsa på utveckling och spridning
av miljövänliga bilar, bland annat batterielbilen för rimliga
körsträckor om 10-20 mil per laddning. Den är avgasfri,
tyst och i särklass energisnålast.
Och ska det tävlas bör det även vara med batterielbilar,
som är fyra gånger så energieffektiva som dagens bilar
med explosionsmotor. I en bilsport värd namnet borde målet
vara utveckling av en säker och resurssnål färd snarare
än att pressa sekunder.
Elbilsrallyt mellan Oslo och Göteborg 1996 vanns av Toyota, vars
ledning deklarerat att företagets framtid ligger i miljövänliga
fordon.
I Japan tillverkas nu flera olika hybridbilar med stor framgång
på marknaden. Den mest omskrivna är Toyota Prius, som sålts
i flera hundratusen exemplar. De laddas ännu inte från nätet,
utan elen tillverkas av bensinmotorn och batteriet har bara några
kilometers räckvidd, men konceptet minskar bensinåtgången
med 25-35 procent.
Det finns starka önskemål om att alla hybridbilar ska vara
laddningsbara från nätet, med större batterikapacitet,
så att de kan köra helt avgasfritt i tätorts-trafik.
Under flera årtionden har man forskat på bränslecellsfordon.
Energiförbrukningen är visserligen halverad för dem jämfört
med bensinmotordrift, de drivs av elmotor, men genom ytterligare energiomvandling
drar de ändå ungefär dubbelt så mycket energi som
en batterielbil.
Förståsigpåare menar också att hybriden trots sina
dubbla system och därmed 20-30 procents högre inköpskostnad
redan nu lönar sig, förutom miljövinsten, om man kör
mycket. Den väljs till exempel av taxichaufförer.
Den rena elmotorn med serietillverkade högeffektiva batterier och
förnybar el från till exempel vindkraftverk har möjligheten
att utvecklas till den optimala miljölösningen.
Norge
satsar rätt
Under 1990-talet var Sverige under flera år det land som hade flest
elbilar per capita, men nu ligger Norge främst. Man har hälften
av Sveriges befolkning och runt 1 200 elbilar i landet (265 per miljoner
invånare).
Norska kronprinsen äger en elbil och bussfilerna i Oslo kallas The
Electric Aveny. Elbilar slipper också bilskatten, som nästan
är dubbelt så hög som den svenska.
Sveriges stora konsortieupphandling av elbilar i början av 90-talet
resulterade inte i det intresse som istället framskapats hos privatpersoner
i Norge, där man slipper moms, bom- och parkeringsavgifter, och får
köra elbil i bussfilerna. I Drammen, Årets miljöstad
i början av 2000-talet, har varje där skriven person som köpt
en ny elbil under ett par år fram till sommaren 2003 fått
25 000 kr i stöd som tack för den renare luften. Det ökade
högst väsentligt stadens elbilspark.
Vid vinterolympiaden i Lillehammar 1995 användes och uppmärksammades
flitigt den norska elbilen Pivco, som senare döptes till Think och
köptes upp av Ford. Den tillverkades i tusen exemplar och är
under fortsatt utveckling i annan regi. Den från början danska
Kewett görs nu i Oslo, och presenterade nyligen sin nya tresitsiga
modell. Totalt har den tillverkats i fler exemplar än Think.
I västvärlden finns platser där man av miljöskäl
enbart använder elfordon, bland annat Zermatt i södra Schweiz
samt åtta andra turistorter däromkring, och om man inte seglar
eller ror är elmotorbåten det enda tillåtna alternativet
i många sjöar.
An
Wennberg
Foto: Sören
Carmryd
Läs
om elbilsseminariet i Monaco den 1-6 april:
Det våras för elbilen
|