Det våras för
elbilen
Elbilsentusiaster som besökte Monaco den 1-6 april för att vara
med på årets internationella elbilssymposium och utställning,
EVS-21 (den 21:a i ordningen), fick uppleva att våren kommit inte
bara i Monacos vackra parker utan också i allra högsta grad
för elbilarna. Här fanns en uppsjö av elbilsmodeller att
beskåda och provköra, hybridbilar, bränslecellsbilar och
inte minst den rena elbilen, batterielbilen, som nu är tillbaks efter
att under tre år varit i det närmaste dödförklarad.
EVS, The International Electric Vehicle Symposium, anordnas som regel
varje år. I anslutning till symposiet finns en utställning
av elfordon och elfordons-komponenter. Platsen roterar mellan Europa,
USA och Asien.
Förra gången i Europa var i Berlin hösten 2001. Där
fanns ett stort antal batterielbilar och entusiasmen bland förespråkarna
var stor. Många blev besvikna när det senare visade sig att
de flesta av dessa bilar drogs tillbaks av biltillverkarna, bland annat
med motiveringen att de inte uppfyllde marknadens krav eftersom batterierna
inte var tillräckligt bra och gav bilen för kort räckvidd.
Batterielbilen förklarades i stort sett vara död. Framtidens
teknik var bränsle-cellsbilen.
Sedan dess har bilden när det gäller batterier förändrats
radikalt i och med att batterier med hög energitäthet utvecklats
så långt att de nu kan komma ifråga för elbilar.
Litiumjon-, litiumpolymer- och natriumnickelklorid- (ZEBRA) batterier
har ungefär dubbelt så hög energitäthet som de tidigare
för elbilar vanliga batterierna nickelkadmium och nickelmetall-hydrid
samt fyra gånger så hög energitäthet som blybatteriet.
Så nu är batterielbilen tillbaks med goda framtidsutsikter.
De bränslebesparande
hybridbilarna, med både förbrännings- och elmotordrift,
har fått ett stort genombrott och gör nu sitt segertåg
över världen. Den mest kända är Toyota Prius.
Bränslecellsbilarna kommer förvisso, men inte så snabbt
som man allmänt trodde hösten 2001. De drivs också med
elmotor, men har betydligt större energiförbrukning än
batterielbilen. I Monaco fanns många bränslecellsbilar att
beskåda och även provköra för den som ville. Det
rör sig än så länge om mycket dyra prototyper.
Bland batterielbilarna väckte den nya modellen, Kewet Buddy, av detta
välkända norska fabrikat berättigad uppmärksamhet.
Det är en tresitsig bil i vilken två vuxna och ett barn kan
sitta bredvid varandra.
Tillverkaren, Elbil Norge AS i Oslo, premiärvisade två exemplar,
ett försett med bly-batterier stod i utställningshallen, det
andra med litiumjon-batterier fanns tillgängligt för provkörning.
Topphastigheten är 80-90 km/h beroende på batterityp. Med bly-batterier
uppges körsträckan per laddning vara 50-100 km beroende på
vägförhållande, temperatur och förarens körstil
och med litiumjon-batterier upp till 150 km.
Med bly-batterier och kupévärmare kostar bilen från
127 000 norska kronor. Med litiumjon-batterier är priset betydligt
högre, men kostnaden för batteritypen är på väg
ner och tar man hänsyn till batteriernas långa livslängd
(cirka 2 000 laddcykler uppges av nedanstående batteritillverkare)
är det en batterityp värd att överväga redan nu.
Den bil som fanns för provkörning var försedd med litiumjon-batterier
av erkänt god konstruktion från företaget Valence Technology
i USA.
Kjell
Cederberg
Bo Hall
Bättre
hälsa och miljö med elbil
|