22 april 2005

Det våras för elbilen

Elbilsentusiaster som besökte Monaco den 1-6 april för att vara med på årets internationella elbilssymposium och utställning, EVS-21 (den 21:a i ordningen), fick uppleva att våren kommit inte bara i Monacos vackra parker utan också i allra högsta grad för elbilarna. Här fanns en uppsjö av elbilsmodeller att beskåda och provköra, hybridbilar, bränslecellsbilar och inte minst den rena elbilen, batterielbilen, som nu är tillbaks efter att under tre år varit i det närmaste dödförklarad.
EVS, The International Electric Vehicle Symposium, anordnas som regel varje år. I anslutning till symposiet finns en utställning av elfordon och elfordons-komponenter. Platsen roterar mellan Europa, USA och Asien.
Förra gången i Europa var i Berlin hösten 2001. Där fanns ett stort antal batterielbilar och entusiasmen bland förespråkarna var stor. Många blev besvikna när det senare visade sig att de flesta av dessa bilar drogs tillbaks av biltillverkarna, bland annat med motiveringen att de inte uppfyllde marknadens krav eftersom batterierna inte var tillräckligt bra och gav bilen för kort räckvidd. Batterielbilen förklarades i stort sett vara död. Framtidens teknik var bränsle-cellsbilen.
Sedan dess har bilden när det gäller batterier förändrats radikalt i och med att batterier med hög energitäthet utvecklats så långt att de nu kan komma ifråga för elbilar. Litiumjon-, litiumpolymer- och natriumnickelklorid- (ZEBRA) batterier har ungefär dubbelt så hög energitäthet som de tidigare för elbilar vanliga batterierna nickelkadmium och nickelmetall-hydrid samt fyra gånger så hög energitäthet som blybatteriet. Så nu är batterielbilen tillbaks med goda framtidsutsikter.

De bränslebesparande hybridbilarna, med både förbrännings- och elmotordrift, har fått ett stort genombrott och gör nu sitt segertåg över världen. Den mest kända är Toyota Prius.
Bränslecellsbilarna kommer förvisso, men inte så snabbt som man allmänt trodde hösten 2001. De drivs också med elmotor, men har betydligt större energiförbrukning än batterielbilen. I Monaco fanns många bränslecellsbilar att beskåda och även provköra för den som ville. Det rör sig än så länge om mycket dyra prototyper.
Bland batterielbilarna väckte den nya modellen, Kewet Buddy, av detta välkända norska fabrikat berättigad uppmärksamhet. Det är en tresitsig bil i vilken två vuxna och ett barn kan sitta bredvid varandra.
Tillverkaren, Elbil Norge AS i Oslo, premiärvisade två exemplar, ett försett med bly-batterier stod i utställningshallen, det andra med litiumjon-batterier fanns tillgängligt för provkörning.
Topphastigheten är 80-90 km/h beroende på batterityp. Med bly-batterier uppges körsträckan per laddning vara 50-100 km beroende på vägförhållande, temperatur och förarens körstil och med litiumjon-batterier upp till 150 km.
Med bly-batterier och kupévärmare kostar bilen från 127 000 norska kronor. Med litiumjon-batterier är priset betydligt högre, men kostnaden för batteritypen är på väg ner och tar man hänsyn till batteriernas långa livslängd (cirka 2 000 laddcykler uppges av nedanstående batteritillverkare) är det en batterityp värd att överväga redan nu.
Den bil som fanns för provkörning var försedd med litiumjon-batterier av erkänt god konstruktion från företaget Valence Technology i USA.

Kjell Cederberg
Bo Hall

Bättre hälsa och miljö med elbil