På lördag klockan 23 öppnas
Öresundsbron för allmän trafik. Ett gigantiskt byggprojekt
står klart ett arbete som inleddes 1991 då de svenska
och danska regeringarna skrev under ett avtal om en fast förbindelse
mellan de båda länderna.
Miljömagazinets utsända deltog i den allra sista, skälvande
testkörningen i förra veckan. Här följer deras intryck.
Sakta
börjar bilkaravanen rulla uppåt från betalstationen vid
Lernacken utanför Malmö. Betong och asfalt utan slut i ett av
världens största byggprojekt; långt borta skymtar vi de
204 meter höga pylonerna (Sveriges högsta byggnadsverk) med
sina hängande bärkablar.
Det är ganska odramatiskt och bilarna rör sig makligt, enligt
alla minutiösa förhållningsorder som vi försetts
med av Öresundskonsortiets informationsavdelning. Regler som till
exempel: följ med kön, omkörningsförbud
råder hela tiden etc.
Medan vi sakta rör oss uppåt finns tid för reflektion
över detta mastodontbygge som nu är färdigt; endast den
allra sista finputsningen återstår.
När motorvägens nya svartblå asfalt lämnat land och
vi befinner oss på den faktiska bron över vattnet Sundet
(observera med stort S) som man säger i Malmö får
vi väja för en byggbarack vid kanten av höger körfält.
På den hänger en stor banderoll med texten: 11 Days To
Go (11 dagar kvar).
Uppe
på högbron med 55 meters segelfri höjd under
oss ser vi den omtalade Öresundsregionen breda ut sig åt alla
håll i soldiset; vattnet krusas knappt och båtarna därnere
är pyttesmå.
Högbron är, antagligen till de brohysteriska Malmöbornas
förtrytelse, kortare och lägre än danskarnas Stora Bältbro.
Fler arbetare förolyckades också vid det brobygget.
I dessa dagar, när inga protester längre hörs från
bromotståndarnas (finns de förresten?) sida, kan det var värt
att tänka på förre centerledararens ord i en TV-intervju.
Han sa att när man beslutar att genomföra gigantiska projekt
som detta, då bestämmer man också att människor
kommer att mista livet för att förverkliga de storvulna idéerna.
Flera arbetare har förolyckats under bygget där det totalt gått
åt 14.000 manår. Var det värt priset? Svindlande summor,
närmare 15 miljarder danska kronor, räknat i 1990 år prisnivå,
varav sammanlagt drygt 1.400 miljoner i EU-stöd, står på
slutnotan.
I
folkmun, på Malmöspråk, kallas bygget rätt
och slätt för
bron. Korrekt benämning är dock Öresundsförbindelsen,
en hel förbindelse med en tunnel, en konstgjord ö och
en bro som omfattar en fyrfilig motorväg och en järnväg,
som brobolagets tjusiga reklambroschyr påpekar.
När bilkaravanen stannar mitt på den konstgjorda ön Pepparholm
är stämningen närmast overklig medan vi ihärdigt viftar
undan en invasion av aggresiva knottliknande insekter; under oss en över
fyra kilometer lång ö, byggd av ofattbara mängder sten
och sand mitt ute i sundet.
Vi står på 1,6 miljoner ton sten och 6 miljoner ton sand och
muddringsmassor.
Vi lämnar den varma, vindstilla och fullständigt döda
miljön på Pepparholm för att ta oss ner i underjorden,
rättare sagt under havsbotten.
Denna
sista testkörning, då även säkerhetssystemen ska
provas till fullo, innebär att vi utsätts för dubbelriktad
trafik i den ena tunneln, en inte helt behaglig upplevelse.
Normalt är det här, liksom på den övriga bron, motorvägsstandard
med dubbla filer åt båda hållen.
En aldrig sinande ström av fordon rör sig i den fyra kilometer
långa tunnelns bägge körfält. Hastighetsbegränsningen
är för dagen satt till 50 kilometer i timmen, mot normala 90.
Fläktarna tjuter med högt, genomträngade buller, stigande
och fallande i intervaller medan vi närmar oss Danmark. Trots fläktarna
är avgaslukten påträngande.
Ute ur tunneln möts sundsresenären som lämnar Sverige av
en trevlig syn: gammaldags bebyggelse, låga hus med omisskänlig
dansk prägel.
Den
som reser åt andra hållet, in i Sverige, får en betydligt
tråkigare upplevelse först betalstationens utbredda
glas- och stålanläggningar och sedan många ändlösa
kilometer av ny motorväg, den omdiskuterade yttre ringvägen
runt Malmö som i hela sin sträckning är omgärdad av
höga vallar.
Snart ska dock besökaren välkomnas av det enormt höga konferens-,
hotell- och kontorskomplexet Scandinavian Tower, som ska ligga mitt ute
i åkermarken nära brofästet.
Det blir Europas högsta byggnad, högre än Eiffeltornet.
Det har maktens män i Malmö drivit igenom i ännu ett försök
att ytterligare markera stadens betydelse.
När vi betalat med låtsaspengar från monopolspel, som
vi fått oss tilldelade för att testa betalsystemet, får
vi dock nöja oss med åsynen av blommande vallmo längs
motorvägsvallarna utan slut.
Peter
Wikberg
Läs
om den intensiva sydsvenska mediebevakningen
|