27 april 2001
Köp inte kosmetika som testats på djur |
Förbjud försäljning av djurtestad kosmetika och hudvårdsprodukter i EU. Det kräver Katherine Lindqvist, ordförande i Djurens Rätt som nu startar kampanjen jag är inte bara snygg, jag har rent samvete också. Varje år används cirka 38.000 djur i kosmetikatester i EU, men fler och fler icke djurtestade alternativ dyker upp på marknaden. EU-ländernas statistik på hur många djur som varje år går åt för att utföra djurförsök för att få fram kosmetika och hudvårdsprodukter är osäkra på grund av att många EU-länder inte har rapporterat hur många djur som används. Djurens Rätt har beräknat att det rör sig om cirka 38.000 djur årligen. Jag befinner mig på en presskonferens som Djurens Rätt har anordnat för att uppmärksamma den nystartade kampanjen jag är inte bara snygg, jag har rent samvete också. På tv:n framför mig visas hur en av de 38.000 djuren, en kanin, vandrar omkring i en bur, ögonen ser igentäppta ut, lite som om den hade någon gulaktig massa i ögonen som gör att den knappt har ledsyn. Den vita kaninen är utsatt för ett ögonirritationstest. Att man använder just kaniner beror på att de har relativt stora ögon, som inte producerar så mycket tårvätska, vilket gör att testämnet inte rinner ur ögat. Fastspända kaniner Videon med filmen som är filmad i smyg på ett franskt labb fortsätter rulla. Nya djur visas, råttor med rakade kroppar med rödflammiga märken på ställen där man har lagt ett ämne för att utföra ett hud-irriationstest, och fler kaniner, varav några fastspända för att de inte ska få bort ämnet i ögonen. Filmen stängs av. Bilderna väcker starka känslor, men även en mer förnuftsmässigt förankrad fråga infinner sig. Varför ska man köpa djurtestade varor om det finns icke djurtestade? Ingen vill väl köpa produkter där det har utförts djurförsök om de inte behöver, men paradoxen är att människor vill djurens bästa, men inte kan välja eftersom det inte är obligatorisk att märka de varor som är testade på djur, säger Katherine Lindqvist. Att Djurens Rätt startade kampanjen beror på att så många djur far illa, men också på att debatten om djurtestad kosmetika har legat i träda de senaste åren. Det finns i dag cirka 8.000 kosmetikaingredienser på marknaden, som sedan tidigare är djurtestade och välkända, att använda vid tillverkningen av kosmetiska produkter. I en folder från Djurens Rätt ställer sig organisationen frågan: räcker inte 8.000 ingredienser?. Behövs det verkligen utföras fler tester för att i huvudsak få fram nya produkter för att öka försäljningen. Att man fortsätter använda djurförsök där det finns alternativ tror jag beror på att man har använt djurtester i cirka 50 år och att man fortsätter av gammal vana. Sedan innebär en omställning förstås alltid lite jobb, säger Pia Hall som är kampanjledare på Djurens Rätt. Internationell märkning Monika Tammela, som är chef för kosmetikakontrollen på Läke-medelsverket som är den myndighet som är ansvarig för kosmetika i Sverige anser att det utförs tester på djur av två orsaker. Djurförsöken görs på grund av att tillverkaren vid produktutveckling vill tillsätta nya ämnen till varan som då måste testas eller också handlar det om att man vill forska för att skaffa sig mer kunskap om redan godkända och välkända ämnen, säger Monika Tammela. Att Djurens Rätt 1982 utarbetade en egen standard för icke djurtestad kosmetika och även gett ut förteckningar över icke djurtestade produkter är givetvis en stor del av förklaringen till att försäljningen av icke djurtestade produkter har ökat. För att främja spridningen av icke djurtestade kosmetika internationellt har Djurens Rätt tillsammans med andra djurrättsorganisationer i världen utarbetat en internationell standard och märkning som stod klar 1998. Företag som vill kunna märka sina produkter med den internationella symbolen för icke djurtestade produkter en kanin på språng måste kunna garantera att deras produkter eller ingredienser inte har medfört att några nya djurförsök har behövts utföras, utan att man bara har använt gamla beprövade ingredienser. För lite pengar till reklam Sebastian Dayteg företräder företaget Farome Wealth Scandinavia, som startade för två år sedan och säljer tre märken som inte är djurtestade. Han tycker att det största hindret för att etablera icke djurtestade produkter är att de stora kosmetikaföretagen som säljer djurtestade varor kan satsa så mycket pengar på reklam att folk vill ha dessa varor. Han tycker att det har blivit en ond cirkel där många varuhus inte vågar ta bort dessa märken och ersätta dem med icke djurtestade eftersom man är rädd att minska försäljningen. Hade vi haft lika mycket pengar som de stora företagen till marknadsföring är jag övertygad om att många hade gått över till icke djurtestade produkter, säger Sebastian Dayteg. Vid introduktion av en ny produkt är importören eller tillverkaren skyldig att anmäla till Läke-medelsverket att varan finns på marknaden. Sedan utövar myndigheten sedvanlig tillsyn då man begär in produktinformation om varorna, eller varuprov för att se att inte varorna innehåller några otillåtna ingredienser. Vi ställer samma säkerhetskrav på varor som inte testas på djur som de som testats på djur, som till exempel att de inte ska innehålla ämnen som är farliga eller skapar allergier, och kontrollerar dem likadant. I vår tillsyn har vi inte sett att det skulle vara någon skillnad i säkerheten hos dessa två grupper, säger Monika Tammela. Otillräckligt av EU Frågan om djurtestad kosmetika är nu upp på EU:s dagordning. EU-parlamentet röstade den 3 april med stor majoritet för förslaget om att EU-länderna ska införa ett förbud mot försäljning av djurtestade smink. Men något beslut har inte kommit till stånd eftersom EU-kommissionen anser att det räcker med att införa ett förbud mot att utföra kosmetikatester på djur i EU. Enbart ett djurtestförbud räcker inte eftersom det kommer att leda till att företagen flyttar djurförsöken till länder utanför EU och sedan kommer att fortsätta att sälja sina produkter i EU, säger Kathe-rine Lindqvist, som anser att detta leder till att företagen på detta sätt inte får något tryck på sig att utveckla alternativa testmetoder. Kenneth Samuelsson Fakta/Ej djurtestade produkter. Nedan följer en lista på kosmetika- och hygienprodukter som finns i Sverige år 2001 och som godkänts av Djurens Rätt. Anne-Marie Börlind Aura-Soma Bio-Bee Natursalva Body Herbals The Body Shop California North Caudalie Clemon Colosé International Co-op Crearome Eilas hudvårdsprodukter Föllinge Nature of Swe. Hima Laya Naural Cos. Hälsingehonung Jason Jean Pierre Cosmetics John Paul Mitchell Kiss My Face Klippoteket Lakshmi L´Anza L´Erbolario Liptip och Eyetip L´Occitane Lothian Herbs Make-Up International Mary Kay Montagne Jeunesse Nectar Beauty Shop Network The Perfumers Guild Phytomer Rejuvi Tuesday´s Girl Urtekram Vallberga örtprodukter Weleda Örtagårdens naturkosm. Källa: Djurens Rätt |