Recension:
Vi på vår jord av Bengt Hubendick, Gidlunds förlag
Sedan 40-talet
har Hubendick skrivit böcker om biologi, miljö och resursfrågor.
Han är en av våra mest kända miljödebattörer
och har författat standardverket Människoekologi.
Vi på vår jord är liksom flera andra av hans böcker
en sammanställning av föredrag som han hållit om bland
annat ekologi, vilket handlar om hur allting hänger ihop. För
det gör det. Men det rör sig oftast om mycket komplicerade sammanhang,
särskilt när det gäller människans ekologi. Hubendick
tar upp två huvudproblem i boken:
1. Industrisamhällets karaktär.
2. Mänsklighetens försörjningssituation.
Industrisamhället är den epok vi lever mitt i, varför vi
ofta lider brist på överblick eller helhetssyn. När det
gäller hur människan försörjt sig (överlevt)
genom historien, så stakar Hubendick ut en del milstolpar eller
vändpunkter. Från att ha varit jägare-samlare-fiskare
där man levt nära marken och försörjt sig på
naturens avkastning blev vi för cirka 10 12 000 år sedan
odlare av jorden. Enligt Hubendick är det då som vi på
allvar börjar styra och manipulera naturen och knapra på själva
kapitalet.
För 6 000 år sedan hade kanske halva världsbefolkningen
börjat odla. Detta kallas den agrikulturella revolutionen. Den förde
med sig att människan blev bofast och skaffade sig ägodelar.
Detta gav upphov till egoism, eftersom man tidigare alltid delat med sig.
Men ägandet blev ojämnt fördelat, vilket medförde
ett skiktat samhälle bestående av hövdingar, bönder,
krigare och slavar i nu nämnd hierarkisk ordning. Krigare behövdes
för att skydda ägodelarna mot inkräktare utifrån,
och de betalades med skattemedel.
Odlaren började tära på kapitalet i stället för
att nöja sig med avkastningen av jorden. Men detta skedde ännu
i ringa grad jämfört med den industriella revolutionens exploatering
av naturtillgångar för cirka 200 år sedan. Nu gick det
snabbt utför.
All uppbygglig verksamhet utförs i själva verket av fotosyntesen,
dvs solljuset och växternas klorofyll i samverkan. Utan denna härskar
entropin. Det betyder att materien faller sönder till degraderad
energi. Denna process är irreversibel och går inte att
motverka utan att energi tillförs. Skenbart bygger mänskligheten
upp, producerar, skapar saker, genom ordnande processer. Men det sker
till priset av en ännu större oordning (entropi) runt omkring
oss. Det kallas tillväxt, men det leder till allt större obalans.
Fenomenet borde kallas konsumtion. Människan kan inte producera,
sett i ett vidare perspektiv. Hon är konsument.
Hubendick sammanfattar på ett föredömligt sätt de
flesta av de problem som vårt samhälle står inför
om vi ska kunna skapa ett hållbart, ekologiskt samhälle och
leva i samklang med naturen. Hubendick redovisar problemen men
har han några förslag till lösningar?
I kapitlen Första hjälpen och Andra hjälpen
tar han upp vikten av att hejda befolkningsökningen, vilket paradoxalt
nog kan uppnås genom sänkt barnadödlighet. Men så
blir följden, har det visat sig. Förutsättningen är
tillgång på rent vatten och en viss sanitär standard
för att förhindra sjukdomar.
Andra hjälpen består i att hjälpa u-länderna att
åtminstone bli självförsörjande när det gäller
födoproduktion. En förutsättning är att korrumperade
och inkompetenta politiska ledare byts ut. Tyvärr har de ofta övertagit
kolonialmakternas nedbrytande verksamhet i u-länderna. Hubendick
pekar på exempel i Afrika, Filippinerna, Malaysia och Amazonas.
Goda exempel finns också, till exempel trädplanteringar i Sudan.
I stort sett är Hubendick ute efter att peka på problemen,
att vara en väckarklocka eller om man vill vara elak
agera domedagsprofet. Hur man ska ta itu med problemen offrar han inte
mycket krut på. Och det är väl bra så. Andra ska
också hjälpa till. Men det finns ett drag av förtvivlan
och pessimism över det han skriver. Det blir många negativa
exempel, och detta är också ett sätt att göra det
lätt för sig.
Vi kan alla utan ansträngning samla urklipp ur dagstidningarna på
vansinniga åtgärder som människor utför, och som
i allt snabbare takt driver vår planet mot katastrof. Artiklarna
kan snabbt ställas samman i böcker som skapar skräck och
panik. Att själv jobba med hållbara lösningar är
däremot ett otacksamt och långsiktigt slit, som inte väcker
lika mycket uppmärksamhet i massmedia som katastrof- och kollapsteorierna.
Men Hubendicks kritik av industrisamhället, marknadskrafterna och
tillväxthysterin är också sympatiskt.
Kravet på tillväxt, som ligger inbyggt i det ekonomiska systemet,
leder till konkurrens och utslagning. Företag som inte ger kortsiktiga
vinster till aktieägarna kör inte bara slut på miljön
och råvarorna, utan också på oss. Allt fler lämnas
utslagna, sönderstressade, långtidssjukskrivna eller arbetslösa,
och alla kan inte finna en retreat eller studera på folkhögskola.
Hubendick undviker att dra in politiska teorier i sin undersökning
av industrisamhället. Han skyller på politiker och andra makthavare
som inte vågar ta sitt individuella ansvar, men han säger inte
mycket om den fria marknadsekonomin och dess roll i utvecklingen.
Enligt min mening kommer marknadsekonomin inte att klara av miljöproblemen.
Förr eller senare måste en planekonomi skapas, det vill säga
att man använder förnuftet i stället för att kasta
tärning eller spela roulette med ekonomin. Den osynliga handen
bör förpassas till mytologins skräpkammare. Men man måste
med alla medel söka undvika den avart av planekonomi som utvecklades
i Sovjetunionen.
I Stockholm diskuteras trängselavgifterna som Miljöpartiet vill
införa. Det kan tas som exempel på hur svårt det är
att inom marknadsekonomin åtgärda ett svårt trafikproblem.
Genom att beskatta bilåkandet i innerstan ska man förhoppningsvis
rensa gatorna från fattiglapparna som knappast har råd att
åka bil. Detta till förmån för de besuttna, som
inte behöver vända på slantarna. De kan nu susa fram i
ensamt majestät på vägarna, medan kreti och pleti får
trängas i tunnelbanan, när den behagar fungera.
Det stötande i förslaget är, som i så många
liknande fall, att man kan köpa sig fri. Som alltid måste det
löna sig att vara rik i en marknadsekonomi. USA kan sälja sina
kontaminerade sopor till en korrumperad stat i Afrika i stället för
att ta hand om dem själva. I Högdalen importeras sopor som man
bränner, för det blir en bra vinst för Birka energi. Men
vi fattiga som bor där får stå ut med den fördubblade
förbränningens giftutsläpp, bland annat dioxin. Dessa utsläpp
överstiger EU:s gränsvärden.
En filosofisk slutkläm: Alla samhällen och kulturer har haft
sitt Armageddon och frossat i undergångsvisioner och syndafall.
Den yttersta tiden har alltid varit nära. Flagellanter har dragit
omkring och piskat varandra blodiga för att blidka krafterna,
Naturen, Miljön, Gud, Fan eller hans mormor. Kanske har visionerna
varit nödvändiga för att få folk att besinna sig
och göra bättring.
Lite elakt kanske, men man kan räkna in Hubendick i den traditionen.
Visserligen behövs det räfst och rättarting för att
vi ska börja leva ekologiskt. Men lite kan man ana en inneboende
dödsdrift hos industrisamhällets dödgrävare, och likaså
från dess förespråkare.
Livet en sorgeö. Med hjälp av bortträngningar och förträngningar
a la Freud kan vi stappla vidare mot graven och ändå slå
en liten stepp på vägen. Men pessimismen och den historiska
ångesten för naturen och miljön
och dess hämnd ligger väl inarbetad i våra gener. Vi vill
fortfarande besegra naturen och därmed gå under själva.
Vi, liksom cancercellen, har en motvilja mot att dö. Därför
ställer vi till med så mycket lidande.
Anders Ferm
|