Ursprungligen publicerad 5 januari 2007

Dalai Lama om hängningen av Saddam Hussein:

Allt mänskligt liv skall respekteras

- Dödsstraffet sägs ha en avskräckande funktion, men det är helt klart en form av hämnd. Hur hemska dåd en människa än har begått så har varje människa förmågan att förbättra sig och att försöka gottgöra vad han orsakat. Jag hoppas att mänskligt liv skall respekteras och skyddas för Saddam Hussein såväl som för alla andra, sa Dalai Lama till reportrar i Japan för en tid sedan.

Dalai Lamas ord väckte stor uppmärksamhet men kunde inte förhindra att Saddam Hussein avrättades med hängning, två dagar före nyår. Han var dock inte ensam att försöka förhindra Saddam Husseins avrättning.

Biskop Vsevolod Chaplin som i Moskva förestår den Ryska Ortodoxa kyrkans avdelning för relationer med utlandet, uttalade sig mot dödsdomen och menade att Hussein kunde ångra sig och rätta till sin attityd om hans liv sparades.

Kardinal Renato Martino som förestår Vatikanens avdelning för fred och rättvisa ställde också upp för Saddams liv och hävdade att domstolen inte har rätt att ta någons liv. Han uttalade vidare:

- Det är Gud alena som har kontrollen över liv och död. Tyvärr är Irak ett av de få länder som inte ännu har tagit det civiliserade beslutet att avskaffa dödsstraffet.

Även politiker, som Englands premiärminister Tony Blair, har uttalat sig - Vi är emot dödsstraff, vare sig det gäller Saddam eller någon annan, sa han.

Europeiska Unionen EU tillåter inte dödsstraff - det strider mot Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna.

Bush: "En viktig milstolpe"

Amerikanske presidenten Bush kommenterade avrättningen med följande ord: "En viktig milstolpe på Iraks väg mot att bli en demokrati." Han har tidigare, 2002, sagt: "Det är mannen som försökte döda min pappa."

Men frågan är om mänskligheten eller demokratin verkligen har gjort ett framsteg eller fått ett bakslag i och med avrättningen av Saddam Hussein.

Representanten i det ryska parlamentet Alexei Mitrofanov uttalade sig en vecka innan dödsdomen verkställdes. Han menade att Saddam Hussein har inte en chans att dö på naturligt sätt eftersom han vet för mycket. Hussein är ett tydligt och uppenbart hot mot det republikanska partiet i USA.

Det finns tydliga indikationer på att Hussein hade nära förbindelser med republikanska partiet innan Irakkriget. Denna information skulle kunna bli förödande om den kom i demokratiska partiets händer inför nästkommande amerikanska presidentval.

Hårt kritiserad rättegång

De närmare omständigheterna kring både själva rättegången som ledde till dödsdomen såväl som på vilket sätt dödsdomen utfördes blir alltmer besvärande och kan knappast längre sägas vara ett steg mot ett demokratiskt samhälle som styrs av lagar.

Både Amnesty International och Human Rights Watch har mycket hårt kritiserat rättegången samt den förnedrande behandling Saddam Hussein utsattes för under själva avrättningen (se även sid 6). Hela processsen mot Saddam Hussein har karaktär av hat och hämnd.

Enda avrättade despoten

Dödsdomen mot Saddam Hussein och avrättningen av honom är unik. Han är den enda despot sedan andra världskriget som avrättats efter att ha blivit fälld av en nationell domstol som styrs av landets lagar. Utöver Saddam Hussein är det bara Vidkun Quisling som rönt ett liknande öde.

Men även om processen hade gått rätt till och avrättningen inte hade skett under förödmjukande former så återstår frågan om själva dödsstraffet. Dalai Lama menar att dödsstraffet i sig är ett sätt för de som besitter makten att dölja sina egna illdåd. I en intervju i New York Times i november 1993 efter Gulfkriget, sa han:

- När alla människor började skylla allting på Saddam Hussein så vände sig mitt hjärta mot honom. Allt skylldes på honom - det var inte rätt. Han må vara en dålig människa men utan sin armé kan han inte göra någonting. Utan den kan han inte vara så aggressiv som han är. Och hans armé kan inte göra någonting utan vapen. Dessa vapen tillverkades inte i Irak. Vem försåg Saddam Hussein med dem? Västerländska nationer! Så en dag händer något och de skyller allting på honom - utan att erkänna sin egen medverkan. Det är fel. Gulfkrisen visade tydligt de allvarliga konsekvenserna av vapenhandeln.

Dalai Lama om dödsstraffet

I ett särskilt uttalande har han utvecklat sitt resonemang om dödsstraffet.

- Om vi undersöker situationen mer noggrant så kommer vi att upptäcka att dödsstraff inte ger några verkliga lösningar. Skadliga handlingar och deras tragiska konsekvenser har alla sina ursprung i störda känslor och negativa tankar. Detta är tillstånd i det mänskliga sinnet som är möjliga för alla människor. Från denna ståndpunkt kan vi se att alla människor kan bli kriminella eftersom vi alla erfar negativa och störande känslor och negativa mentala kvaliteter. Vi kommer inte över dessa genom att avrätta andra människor. Dödsstraffet tycks ha en preventiv effekt, men det är tydligt en form av hämnd. Den avrättade personen berövas inte bara sitt liv utan också möjligheten att ändra sig och att reparera den skada han orsakat eller försöka kompensera för den.

Människan inte våldsam

Innan vi förespråkar avrättning måste vi ställa frågan om dessa kriminella till sitt innersta väsen är negativa och skadliga människor. Jag tror definitivt inte att så är fallet. Jag tror att varje människa har möjligheten inom sig att förbättra sig och korrigera sig. Det är alltid möjligt för kriminella att bättra sig. Det är genom sin slutgiltighet som dödsstraffet går emot denna syn på människan.

Mänskliga varelser är inte våldsamma av naturen. Jag tror att den grundläggande karaktären av varje kännande varelse är ren, att den djupare karaktären av sinnet är någonting rent. Människor blir våldsamma på grund av negativa tankar som växer fram som ett resultat av miljön och omständigheter.

Vi måste tydliggöra vikten av att tillämpa kärlek och medkännande för vår egen överlevnad. Vi måste minimera de sammanhang som stärker mordiska tendenser som till exempel spridning av vapen i våra samhällen, avslutar Dalai Lama.

Dalai Lamas uttalande om dödsstraffet hittar du här: www.engaged-zen.org/HHDLMSG.html