Ursprungligen publicerad i Miljömagasinet 24, 12 juni 2009 "Just nu lever vi i murens tid" "Nyinflyttade familjer som aldrig varit speciellt religiösa eller traditionella uppger att de levde friare i hemlandet." Den nyckelmeningen ur en rapport som kom från Försvarshögskolan i februari väckte internationell uppmärksamhet. Vad är det som pågår i det sekulariserade Sverige, "frihetens stamort på jorden"? - Svenskarna har inte så lång erfarenhet av islam och muslimerna. Det leder lätt till fördomar. Efter attacken i New York kom dessutom en demonisering av islam i hela världen genom den amerikanska propagandan. Men problemet ligger inte hos människor som praktiserar islam utan hos dem som utnyttjar dem. Det säger författaren och debattören Sevko Kadric i en kommentar till Försvarshögskolans omstridda undersökning av islamsk radikalisering i invandrartäta Rosengård i Malmö. Genom källarmoskéer och etniska föreningar tvingar religiösa extremister fram en långtgående anpassning till fundamentalismen hos sina landsmän. Här skapas en grogrund för våldsbejakande och självpåtagen isolering enligt rapporten. Kadric vill sätta in frågan i ett mycket större sammanhang. "Hot mot demokratin" - Jag är bekymrad och rädd för att muslimerna ska utnyttjas en tredje gång, eftersom de "är ett hot mot demokrati och värdegrund" som det heter i rapporten. Första gången de utnyttjades var i deras eget land där de "aldrig varit speciellt religiösa". Jag vill påminna om att en miljon oskyldiga mördats i Irak. Hela nationen måste vara totalt frustrerad. Omvärlden hejdade inte ockupationen av Irak. En liknande situation råder i Afghanistan och det är det afghanska folket som får betala priset. - Eller ta mitt land Bosnien! Endast 15 procent av befolkningen praktiserade religion (ortodoxa, katoliker och muslimer) före kriget i början av 90-talet och 42 procent levde i blandade äktenskap. Men vad hände? EU och USA spelade ett smutsigt spel och bosnierna drabbades av folkmord - inte alls bara i Srebrenica! Bosnien var ett "ingenmansland"? Idag utövar i Bosnien 85 procent av befolkningen någon religion. Fast jag vill egentligen inte säga att de utövar sin religion. De är offer för kyrkligt-nationalistiska partier som utnyttjar deras behov av social kontakt. Moskén får liksom kyrkan en viktig funktion. 100 000 bosnier Nu bor det cirka 100 000 bos-nier i Sverige. Regeringen lovade 1992 integration men istället har de liksom andra invandrare segregerats. Rosengård i Malmö är bara ett exempel. I Stockholm har vi Rinkeby och lokalbefolkningen i varje stad i Sverige känner till namnet på motsvarande område i sin stad. Som en kontaktlänk med invandrarna skapades etniska föreningar med generösa ekonomiska villkor. Ledare eller ordförande blev en imam, präst eller annan företrädare för gruppens religion. I en ohelig allians mellan svenska myndigheter och invandrarföreningar byggdes strukturer upp som gick tillbaka på etablerade organisationer - ofta kyrkliga - i det gamla hemlandet. Invandrarna blev för andra gången utnyttjade, nu som underlag för lokala etnisk-religiösa eliter som drev sina egna intressen - hand i hand med svenska exploatörer.- Om man säger att invandrarna radikaliserats, då måste man fråga vad som hände med oss. Vad gjorde de som fick betalt för att integrera folk? Invandrarna var välkomna att fylla tomma lägenheter och tomma arbetsplatser. Föreningarna hade stora bidrag för att organisera folk och samarbeta med myndigheten. Nu har vi hamnat i ekonomisk kris och man säger att detta är fel. Nu ska vi säga att det är ett hot mot demokratin och man skrämmer med en bild av muslimer i moské! Måste integreras Menar du alltså att den radikalisering som Försvarshögskolans forskare påtalar inte utgör något problem? Att det inte förekommer hot och annan påverkan i fundamentalistisk riktning i områden med muslimsk befolkning? - Jag säger inte att det inte förekommer några hot. Men det jag vill framhålla är att dessa människor måste integreras. Efter att ha offrats i sina egna länder - drivits ut ur Afghanistan, Irak, Palestina, Bosnien - kom de till oss i Sverige. Och vad gjorde vi? Vi släppte dem till oseriösa, nästan kriminella personer från deras egna länder. De samlade dem kring någon politisk, religiös eller ekonomisk flagga. Vad gjorde vi i Sverige? Erbjöd vi dem några bättre möjligheter, någon reell integration? I Värnamo, i Jönköping, i Norrköping - inte i någon enda kommun har jag sett till ett riktigt program för integration. Man framhåller att någon invandrare fått anställning och sedan är man nöjd - men det räcker inte. Vanliga människor har sociala behov. Vi måste skapa situationer där folk träffas. Det är enklare att bygga broar mellan olika sociala grupper än att man bygger murar. Just nu lever vi i murens tid. Doktor och lärare Sevko Kadric har själv på ett mycket påtagligt sätt upplevt denna politik. Med sin bakgrund som forskare - fil dr i sociologi - och lärare vid Lärarhögskolan i Sarajevo borde han ha varit välmeriterad för en tjänst som hemspråkslärare vid gymnasiet. Men den utlystes inte på normalt sätt utan kommunen vände sig till den lokala Bosniska Föreningen och bad om förslag. Snart var föreningens ordförande anställd, en person som saknar eftergymnasial utbildning. I samma kommun har ytterligare en specialinriktad tjänst skapats som invandrarbibliotekarie där rekryteringen skett på samma sätt. På vilka områden måste man ändra sitt beteende som aktiv muslim i Sverige? - Man måste tänka på att man bor i Sverige! Sverige har sina regler och de måste accepteras. Sedan säger jag: Integration! Även muslimer måste bli integrerade i det svenska samhället. Om vi låter dem bli utnyttjade av halvkriminella eller religiösa grupper, fördjupas både våra och deras fördomar. Segregering på religiös grund innebär att man bygger murar kring den egna gruppen. Även om vi är muslimer, kristna eller ateister bor vi alla i Sverige och vi måste tänka på vårt svenska liv tillsammans nu och för framtiden. Mest handlar det om våra barn. - Däremot vill invandrare inte bli assimilerade. Folk vill ju inte försvinna! Man vill bli integrerad, vill acceptera Sverige, den svenska flaggan och svensk kultur men samtidigt visa att man är från ett annat land. Vi har kommit till Sverige för att leva i det svenska samhället. Vi vill ändå inte glömma Bosnien, Vietnam, Kroatien, Serbien, Grekland, Libanon? Paralleller till Luther Du har just avslutat en roman om Martin Luther och en muslimsk präst. Den handlar inte om konflikten mellan religionerna utan om det gemensamma. Finns det några paralleller till dagens situation? - Ja, jag är nästan säker på att det beror på Luther att vårt liv i Europa ser ut som det gör. Europa som läser, Europa som forskar, Europa som skriver osv? Han trodde att gud finns i hjärtat och att vägen till honom är det egna språket. Det är det viktigaste. - Som bosnier ser jag också att han var inspirerad av de bosniska bogumilerna. De hade den här regeln: Min gud är mitt språk och till min gud går jag med mitt eget språk. Luther lyckades förändra Europa och 50 år efter honom försökte en annan reformator - Hamsa Orlovic, en bosnier - göra exakt samma sak inom islam. Han ansåg att även muslimerna måste be till gud på sitt eget språk. Men han och hans 20 000 anhängare mördades. Det som är gemensamt är att de ville befria folket och sätta gud i människans hjärta. Det är det som saknas idag, kanske mer än för 500 år sedan. Vi behöver inte bli religiösa men vi behöver en gud i vårt hjärta som vi litar på. |